بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 23 دی 1396 در ساعت 16 : 24 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آکومولاتور وسیله ای پرکاربرد در صنایع می باشد که انتخاب آن یک امر بسیار مهم می باشد. آکومولاتور تعدیل کننده فشار بوده و با قرار دادن آکومولاتور در سیستم هیدرولیکی افزایش ناگهانی فشار دمپ می شود.  انتخاب آکومولاتور مناسب با سیستم هیدرولیکی از لحاظ ظرفیت حجمی و از نظر فشار کاری باعث عملکرد بهینه سیستم می شود. آکومولاتور هیدرولیک در واقع یک منبع ذخیره فشار می باشد که یک سیال، تحت فشار یک منبع خارجی قرار می گیرد.

انواع آکومولاتور

انواع مختلفی از آکومولاتور در صنایع مختلف هیدرولیکی در مسیر حرکت سیال مورد استفاده قرار میگیرند که از آن میان آکومولاتورهای تیوپی، آکومولاتور دیافراگمی و آکومولاتور یا مخزن ازت پیستونی کارایی گسترده تری دارند. آکومولاتورهای تیوپی یا حبابی پرکاربردترین نوع بشمار می روند و در جریان سیال با فشار 1000 بار مورد استفاده قرار میگیرند و برای حجم سیال از 1 تا 450 لیتر ساخته می شوند. این در حالی است که آکومولاتور پیستونی برای ذخیره ظرفیت تا 2500 لیتر ساخته می شوند اما بدلیل وجود اصطکاک معمولاً سرعت پاسخ گویی پایینی دارند.

مزایای استفاده از آکومولاتور

استفاده از آکومولاتور در مسیر جریان سیال مزایای زیادی دارد که از آن میان می توان به ذخیره انرژی، جبران روغن نشت کرده، جبران تغییرات دمایی، جلوگیری از صدمه دیدن خط جریان و دمپ کردن ارتعاشات جریان را نام برد. همچنین استفاده از آکومولاتور در جریان سیال می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد از جمله امکان استفاده از پمپ هیدرولیکی کوچکتر، ایجاد حرارت کمتر، افزایش طول عمر خطوط جریان سیال و طول عمر نگهداری بسیار بالا در خطوط جریان سیال.

ساختار آکومولاتور

در آکومولاتور تیوپی یا حبابی نیروی مقاوم از فشار گاز داخل یک تیوپ یا بلدر ایجام می شود. در آکومولاتورهای دیافراگمی از یک دیافراگم که به شکل یک صفحه لاستیکی است و بین دو قسمت کره ای نصب می شود بوجود می آید و در آکومولاتور پیستونی توسط یک پیستون و حرکت رفت و برگشتی.

برای مشاهده انواع آکومولاتور هیدرولیکی کلیک کنید.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 3 کاربر